Læserbrev, JV, d. 19.2.2021

Niels Christiansen, byrådsmedlem for Det Konservative Folkeparti, Blåbjergvej 50, Nørre Nebel

Som det byrådsmedlem der gennem mange år nok har arbejdet mest intenst, for at Varde Kommune skulle få sadlet om i sin turismepolitik, så er det rigtig dejligt nu at se, at denne holdning breder sig politisk.

Søren Laulund fra Socialdemokratiet havde for nylig et læserbrev i pressen, hvor han betoner vigtigheden af at have fokus på kvalitet og ikke kvantitet i kommunens turismepolitik. Henrik Kastrupsen fra Borgerlisten har i et læserbrev i JydskeVestkysten ligeledes påpeget vigtigheden af at redde Blåvand fra det stigende byggeri af meget store sommerhuse.

Til indgåelse i det igangværende arbejde med nye lokalplaner for området har Det Konservative Folkeparti indsendt et meget omfattende høringssvar. Et høringssvar, som tydeligt påviser, at de begrænsninger, som indgår i udkastene til nye lokalplaner, slet ikke vil kunne dæmme op for det stigende byggeri af de meget store sommerhuse med 15-25 sengepladser i Blåvand-området. Byggerier af udlejningsfabrikker, som både lokale og vi andre af mange grunde finder ødelæggende for miljøet og brandingen af Blåvand.

“Til indgåelse i det igangværende arbejde med nye lokalplaner for området har Det Konservative Folkeparti indsendt et meget omfattende høringssvar.”

Med de seneste udmeldinger fra Socialdemokratiet og Borgerlisten om nej til kvantitet men fokus på kvalitet i turismen, så håber jeg inderligt, at også Venstre nu vil se faldgruberne i lokalplansudkastene i øjnene og ligeledes arbejde for en ny og langt mere bæredygtig udvikling i kommunens turistområder.

At Socialdemokratiet vil medvirke til en opstramning af lokalplanerne må være givet, efter at vi nu alle har fået kendskab til Socialdemokratiets ønske om at se på kvalitet frem for kvantitet. Kun derved kan målet blive kvalitet.