Plan- og landdistriktsstyrelsen giver igen kommunerne mulighed for at udfordre planloven, så seks nye turistprojekter ved kysten kan etableres.

Minister for landdistrikter Louise Schack Elholm (V) skriver i en pressemeddelelse:

– Forsøgsordningen for kyst- og naturturismen har tidligere åbnet mulighed for projekter med stor betydning for udvikling af kystturismen. Det gælder Lalandia ved Søndervig, NordborgResort, Aquapark Møn og besøgscenter ved Stevns Klint. Det betyder nye arbejdspladser i landdistrikterne og gode oplevelser for turister og de lokale. Derfor er jeg tilfreds med at kunne invitere kommunerne til at søge om nye projekter.

Nu udbydes de seks forsøgstilladelser fra den første ansøgningsrunde i 2015, som ikke er blevet udnyttet ved fristens udløb i november 2022. Et af dem, der ikke blev udnyttet var hotelbyggeri på Hafniagrunden. Det skyldtes først og fremmest lokal modstand. Venstre og Dansk Folkeparti ønskede  projektet gennemført, men projektet strandede efter en afgørelse i Planklagenævnet.

I Varde er Venstre er igen klar på fornyede ansøgninger, mens både Socialdemokratiet og Konservative indtager en mere afvisende position.

Læs hele artiklen fra JV her ( plusartikel)