Danskerne køber, bygger og strømmer ud i sommerhuse. Kan sommerhusene forblive vores rolige og rekreative fristeder, hvis de bliver ved at formere sig? Ane Cortzen svinger dirigentstokken, når vi taler om udviklingen af det danske sommerland i forbindelse med Kulturmødet Mors.

Sommerhusene er blevet populære under corona-nedlukningen, og danskerne strømmer ud i sommerlandet. Sommerhusene er det rekreative fristed, hvor mange danskere er tæt på naturen og nyder roen. Samtidig trækker sommerhusudlejning turister til og skaber arbejdspladser i mange kommuner.

Men er vi ved at miste nogle af de kvaliteter, der trækker os ud i sommerlandet, når der bygges stort eller planlægges dårligt?

Arkitektforeningen tager debatten om udviklingen af det danske sommerland og om den arkitektur, der påvirker os.

Moderator:
Ane Cortzen
Paneldeltagerere:
Steen Thomsen, professor CBS og sommerhusejer
Rikke Juul Gram, arkitekt MAA og partner Schønherr
Carlos Villaro Lassen, direktør Feriehusudlejernes Brancheforening
Mads Sørensen, formand Udvalget for Kultur & Fritid i Varde Kommune

Se debatten på dette link

Selve indslaget begynder først ca. 5 min. inde i videoen.