Ferieidyl under pres: »Man kan frygte, at det på sigt kommer til at gælde hele Vestkysten«

Hvor går grænsen for, hvor store sommerhusene kan blive, uden at det går ud over idyllen? Og er der overhovedet en grænse? Det diskuteres ivrigt i sommerhusområder over hele landet, der ændrer karakter i takt med, at sommerhusene bliver mere moderne, og turismen udvikles til gavn for beskæftigelsen og omsætningen. Bl.a. i Blåvand er der blæst om udviklingen.

Læs hele artiklen her

Artiklen er for abonnenter.Nedenfor et kort resumé:

I korte træk belyses udviklingen i turismen ud fra disse synspunkter:

Susanna S. Jensen, formand for Blåvand Grundejerforening, der frygter, at sommerhusmiljøet erstattes af et investeringsmiljø.

Claus Skov, indehaver af HR. Skov, der hilser udviklingen velkommen og gerne ser flere turister i Blåvand.

Sonja Delfs er nabo til et af de store pool udlejningshuse, hvor der holder op til 8 biler. Hun oplever ofte, at der festes til langt ud på natten. Hun opfordrer til, at store udlejningshuse placeres væk fra familiesommerhusene.

Bent Jacobsen, tidligere naturvejleder i Blåvand, som med stor bekymring konstaterer, at naturen bærer præg af nedslidning pga. de mange turister.

Brian Ørnskov, indehaver af Meny, der mener at en afbalanceret udvikling er en nødvendighed.