Læserbrev i JV, d. 22.2.2021

Sara Crone, Per Knoldsvej, Blåvand

I forlængelse af læserbrevet, kan læses svar fra Preben Friis Hauge, Venstre

I efterårets udkast til lokalplan for Blåvand foreslog Varde Kommunes forvaltning, at de største sommerhuse fremover måtte være på 490 m2. Inden den offentlige høringsrunde reducerede Venstre og Socialdemokratiet dette med 155 m2., til nu i stedet 335 m2. Den Konservative byrådsgruppe ønskede grænsen sat ved 250 m2.

Fakta og kerneproblem er imidlertid, at lokalplansforslagets nuværende loft på 335 m2 stadigvæk vil muliggøre opførelse af ødelæggende mega-sommerhuse. En husstørrelse, som flertallet af nuværende sommerhusejere er stærkt imod, og som sommerhusområdet ikke kan bære.

“Det er min opfattelse, at Venstre slører fakta med talmagi ved konsekvent at bruge argumentet om, at Venstre allerede har nedsat antallet af tilladte kvadratmeter med 155 m2”.

Jeg har undersøgt størrelsen på de mega-sommerhuse, som fx er opført af Skanlux i Blåvand. Huse der i dag typisk udlejes til store ungdomsgrupper på 26-30 personer. Sådanne store huse vil fortsat snildt kunne opføres, hvis lokalplanforslaget vedtages i sin nuværende form. Jeg kan som sommerhusejer derfor fuldt ud bakke op om det Konservative ændringsforslag, og jeg vil ønske, at der i byrådet kan findes opbakning hertil.

Det er min opfattelse, at Venstre slører fakta med talmagi ved konsekvent at bruge argumentet om, at Venstre allerede har nedsat antallet af tilladte kvadratmeter med 155 m2. Det tal er imidlertid aldeles ligegyldigt, når et maksimum på 335 m2. stadigvæk muliggør opførelse af de uønskede mega-sommerhuse.

De kommende forhandlinger i byrådet vil vise, om høringsrunden blot har været skindemokrati – eller om der faktisk bliver lyttet til budskabet i de rigtig mange indsigelser, der blev indsendt. Budskabet i disse indsigelser var meget klart: Vi ønsker ikke flere mega-sommerhuse! Blåvand kan ikke tåle dem! Så forstå det dog – please!

Preben Friis Hauge (V) svarer:

Læserbrev: Når Sara Crone mener, at Venstre udfører talmagi, når Venstre fremlægger fakta, så er det en holdning, Sara Crone har, og den ved jeg, at jeg ikke kan ændre på. Derfor fortsætter jeg med at fremlægge fakta.

Når Sara Crone skriver i JV 22. februar 2021, at det er muligt at opføre sommerhuse på 335 m2, og samtidigt skriver, at sommerhusområdet ikke kan bære den størrelse, så manipulerer Sara Crone med folks hjerner, da læseren kan få den opfattelse, at man overalt i de tre lokalplaners områder må bygge 335 m2. Det må man ikke, og det ved Sara Crone godt.

Fakta er i denne sag, at Konservative ved byrådets behandling af sagen foreslog 250 m2 som maximum.

Venstre og Socialdemokratiet foreslog også 250 m2 som maximum, gældende for 82 procent af grundene i lokalplansområderne.

82 procent svarer til 1.955 grunde. Dertil kommer, at i byrådets beslutning var der endda foreslået et fodaftryk til de 250 m2, som er 50 m2 mindre, end det Konservative har foreslået til samme husstørrelse.

Når Venstre i forslaget fra byrådet bakker op om 155 m2 i reduktion af de oprindelige 490 m2 (kun gældende for 6 procent af sommerhusene i planerne), så er det blandt andet, fordi Venstre har lyttet til Blåvand. Ikke kun til de, der har råbt højest, men også til andre interessenter i Blåvand. En reduktion på 1/3, det er at lytte til indsigelser.